Najbitniji termini u gejmingu

Gejming industrija, odnosno industrija video igara, je postala jedna od najdinamičnijih i najinovativnijih oblasti savremene zabave, privlačeći milione igrača širom sveta. Srbija nije izuzetak, čak su domaći gejmeri i jako napredni. Kao rezultat toga, razvila se specifična terminologija koja pomaže igračima da se orijentišu u raznovrsnim svetovima digitalnih igara. 

Za neke od gejming termina postoji prevod u našem jeziku, a većina je usvojena u izvornom obliku. Međutim, poznavanje osnovnih gejming termina nije samo korisno za novajlije, već omogućava i iskusnijim igračima da efikasnije komuniciraju, razvijaju strategije i u potpunosti uživaju u igrama

U ovom tekstu, istražićemo najbitnije termine u gejmingu, pokrivajući sve, od osnovnih platformi i žanrova, do tehničkih detalja i specifičnosti zajednice.

Osnovni gejming termini

Osnovni termini u gejmingu variraju u zavisnosti od platformi, žanrova i specifičnosti samog igranja. Platforme za igranje mogu biti različite: od ličnih računara i konzola poput PlayStation i Xbox, do mobilnih uređaja i tablet računara. Svaka platforma ima svoje prednosti i ograničenja koja utiču na izbor igara i način interakcije.

Žanrovi igara definišu tematiku i mehanike koje igrači mogu očekivati. Na primer, First-Person Shooter (FPS) igre stavljaju akcenat na akciju i preciznost, dok se u Massive Multiplayer Online (MMO) igrama fokusira na interakciju sa velikim brojem igrača u onlajn svetu. Role-Playing Games (RPG) omogućavaju igračima da razvijaju likove i istražuju kompleksne priče.

Termin Gameplay opisuje direktno iskustvo igre, uključujući pravila, ciljeve i interakciju sa igrom. Dobar gejmplej je ključan za uspeh igre, jer određuje koliko je ona zabavna i koliko je potrebno da se sami igrači angažuju. Kroz razumevanje ovih osnovnih termina, igrači mogu bolje odabrati igre koje će im pružiti željenu vrstu zabave i izazova.

Terminologija u zajednici

Terminologija u gejming zajednici obuhvata specifičan jezik koji igrači koriste da opisuju svoje iskustvo, identitet i interakcije unutar igara. Gamer tag ili username su nadimci koje igrači biraju kako bi predstavili svoj digitalni identitet. Ovi nadimci često sadrže elemente humora, kulture ili ličnih interesovanja, a mogu biti i sredstvo za izražavanje kreativnosti ili pripadnosti određenoj grupi.

Guilds (gilde) ili clans (klanovi) predstavljaju grupe igrača koji se organizuju kako bi zajednički igrali, delili resurse i strategije i takmičili se protiv drugih grupa. Ovakve organizacije neretko imaju strogu hijerarhiju i pravila, što doprinosi dubljem nivou društvene interakcije unutar igara.

Pojmovi PvP (Player vs. Player) i PvE (Player vs. Environment) označavaju dva različita načina igranja. PvP se fokusira na takmičenje među igračima, dok PvE uključuje borbu protiv računarski kontrolisanih protivnika ili rešavanje zadataka. Razumevanje ovih termina je ključno za navigaciju kroz gejming svet i izbor pravih igara koje će zadovoljiti želje i veštine igrača.

Tehnički termini

Tehnički termini u gejmingu obuhvataju aspekte koji su ključni za kvalitet i performanse igara, uključujući grafiku, rezoluciju, frame rate, kao i pitanja u vezi sa mrežnom konekcijom, kao što su, na primer, lag (kašnjenje u igri) i latency (mrežno kašnjenje).

Grafika u gejmingu odnosi se na vizualni prikaz koji je ključan za iskustvo u igrama. Na primer, VipHouse grafičke kartice omogućavaju igračima da uživaju u igrama sa visokim zahtevima za grafikom, pružajući izuzetno detaljne i fluidne vizuelne prikaze. Grafika nije samo estetski element; ona igra ključnu ulogu u kreiranju atmosfere i pružanju ključnih informacija igračima.

Rezolucija se odnosi na broj piksela na ekranu, a viša rezolucija znači više detalja i čistiju sliku. Igrači često preferiraju igranje u rezolucijama kao što su 1080p, 1440p ili čak 4K, jer to doprinosi dubini i realnosti prikaza.

Frame rate (FPS – frames per second) je još jedan važan tehnički termin. FPS pokazuje koliko brzo se slike na ekranu ažuriraju. Viši frame rate znači da će odaziv biti bolji, a vizualni doživljaj gladak, što je posebno važno u brzim igrama kao što su FPS (First-Person Shooter) ili trkačke igre.

Lag opisuje kašnjenje između akcija igrača i reakcija igre, što može biti frustrirajuće, posebno u onlajn multiplejer igrama. 

Latency, ili mrežno kašnjenje, slično utiče na igrače tako što usporava prenos podataka između računara igrača i igračkih servera. Ovi uslovi mogu drastično uticati na iskustvo igrača, čineći igru manje prijatnom i znatno otežavajući takmičarski aspekt.

Usvajanje tehničkih termina i njihova primena omogućavaju igračima da bolje procene i optimizuju svoje igračke sisteme i povezivanja, što vodi do boljeg, ugodnijeg i konkurentnijeg iskustva u gejmingu.

Termini u vezi sa razvojem video igara

Termini u vezi sa razvojem igara odnose se na procese, uloge i tehnologije koje su ključne za kreiranje video igara. Ovi termini pomažu da se razume struktura i dinamika industrije iza scene.

Developers (razvojni timovi) su osobe ili grupe koje fizički kreiraju igru. Ovi timovi mogu varirati po veličini, od pojedinaca koji rade na indie igrama do velikih studija sa stotinama zaposlenih. Razvojni tim obično uključuje programere, dizajnere igara, umetnike, zvučne inženjere i testere.

Publishers (izdavači) su kompanije ili pojedinci koji finansiraju razvoj igara i bave se njihovim marketingom i distribucijom. Izdavači su često ključni za uspeh igre, jer osiguravaju potrebne resurse za razvoj i promociju, a takođe pomažu u plasmanu igre na tržištu.

Engine (pogon) predstavlja osnovni softverski okvir koji razvojni timovi koriste za kreiranje igara. Popularni pogoni kao što su Unreal Engine ili Unity nude alate za izradu složenih grafika, fizike i umrežavanja, omogućavajući razvojnim timovima da se fokusiraju na jedinstvene aspekte svojih projekata.

Modding je proces kojim korisnici ili igrači modifikuju igre, dodajući nove funkcije, teksture, likove ili čak potpuno nove priče. Ova praksa ne samo da produžava životni vek igre, već i podstiče zajednicu da učestvuje u njenom razvoju.

Osim toga, termini kao što su beta testiranje i patching su takođe važni. Beta testiranje uključuje izdavanje igre ograničenom broju korisnika pre zvaničnog izlaska kako bi se identifikovale i ispravile greške (bagovi). Patching se odnosi na proces izdavanja ispravki nakon lansiranja igre, radi rešavanja problema ili dodavanja novog sadržaja.

U razvoju igara važan je i termin DLC (Downloadable Content), koji se odnosi na dodatni sadržaj koji se može preuzeti posle izlaska osnovne igre. DLC može uključivati nove misije, mape, likove ili čak celine koje značajno proširuju originalni gameplay.

Svi ovi termini su neophodni za razumevanje kako funkcioniše industrija video igara, te pružaju uvid u složene procese koji stvaraju igre koje milioni ljudi širom sveta igraju i vole.

Umesto zaključka

Razumevanje najbitnijih termina u gejmingu je esencijalno, kako za nove tako i za iskusne igrače. Ovaj leksikon ne samo da omogućava bolje snalaženje u svetu video igara, već i poboljšava komunikaciju unutar gejming zajednice, omogućavajući igračima da razmenjuju informacije, strategije i doživljaje. Takođe, tehnički aspekti i termini povezani sa razvojem igara pružaju uvid u složene procese koji stoje iza stvaranja igara koje igramo, podstičući bolje razumevanje i poštovanje prema industriji.

Kako tehnologija napreduje, tako će se i terminologija verovatno dalje razvijati, donoseći nove pojmove i definicije koje će pratiti inovacije u gejmingu. Biti u toku sa ovim promenama može pomoći igračima da se prilagode i iskoriste nove tehnologije i trendove, što dodatno obogaćuje njihovo igračko iskustvo. 

U krajnjoj liniji, svaki pojedinac koji se dublje upusti u svet gejminga može pronaći korist u razumevanju i korišćenju ove dinamične i stalno evoluirajuće terminologije.

Ana Todorović Radetić

Ana Todorović-Radetić rođena je 22. juna 1980. godine u Dimitrovgradu. Kao diplomirani filolog za engleski jezik i književnost, ali i poznavalac bugarskog i ruskog, svoj profesionalni rad ostvaruje upravo u oblasti jezika, prevoda i lekture. Osnivač je prevodilačke agencije „Prevodioci Libra”.

Autor je romana „Cvetovi agave“ (2022), izdavač: Prometej, Novi Sad i pesničke zbirke „Kada sam bila ptica“ (2024), izdavač: Prometej, Novi Sad. Bavi se pisanjem recenzija, tekstova iz domena filologije, obrazovanja, pozorišta i kulture uopšte, kao i kreiranjem mapa uma. Član je grupe „Naučno tumačenje snova”, a poseduje i zvanje theta praktičara. Živi, radi i stvara u Beogradu. Udata je i majka je dva dečaka.

Dodaj komentar

Zaštita: *

Kontakti

Za svaku dodatnu informaciju oko procene prevoda, roka i cene:

Prevodilačka agencija Libra

Telefon: 065 36 70 320

Mejl: prevodiocibg@gmail.com.

Preporuka za čitanje:

Sarađujmo uz našu email listu:

Prijava
Loading

Nastavimo druženje na Fejsbuku:

Da li smo opravdali vašu pažnju?

Your Header Sidebar area is currently empty. Hurry up and add some widgets.