Radionica super učenja

Super učenje u 4 koraka – ovladajte ovim veštinama!

Tekst je napisan u saradnji sa centrom NLP za mlade
Koliko ste samo puta imali problema sa učenjem? Da li biste voleli da znate kako da ovladate veštinama za Super učenje? To nikada nije bilo brže i lakše!

Ukoliko imate problema sa učenjem, imamo za vas dobre vesti.

Manjak pažnje, motivacije, gubitak koncentracije, trema i rasejanost mogu biti prošlost. Moguće je naučiti kako da efikasnije usvajate gradivo, odnosno ako ste roditelj kako da pomognete svom detetu da lakše, a efikasnije uči.

Super učenje nikad nije bilo lakše

Stručnjaci su u te svrhe razvili nešto što se naziva NLP i tehnike super učenja. Drugim rečima, radi se o neuro lingvističkom programiranju (NLP).

Ukratko, to je metodologija koja proučava način na koji uspešni ljudi postižu izuzetne rezultate i uspeh u bilo kojoj oblasti i podučava druge ljude tim veštinama, tehnikama i obrascima ponašanja i razmišljanja koje primenjuju najuspešniji.

NLP je ključ za aktiviranje unutrašnjeg potencijala osobe i postizanje željene promene.

NLP tehnike I vežbe nam pomažu da dovedemo sebe u dobro, resursno stanje, da poboljšamo mentalne sposobnosti, da se oslobodimo treme, ojačamo samopouzdanje, razvijemo motivaciju, da se opustimo, oslobodimo stresa i da efikasno upravljamo emocijama.

Kombinujući NLP veštine sa tehnikama super učenja, poboljšava se proces učenja i postižu mnogo bolji rezultati. Dobra vest je da možemo relativno lako da naučimo NLP i tehnike super učenja koje primenjuju natprosečno uspešni učenici I studenti.

Učenje je proces kojim se može ovladati ako samo znamo njegove osnove i sitnije procese koji ga sačinjavaju.

Na ovim radionicama, mladi i deca uče kako da uče lakše, zabavnije i brže, ali i kako da to što nauče duže i bolje pamte.

Zvuči suviše dobro da bi bilo istinito?

Nemojte prerano donositi zaključke.

Tačnije, nemojte donositi zaključke, pre nego što isprobate neke od modernih NLP i tehnika super učenja. Garantujemo vam, pitaćete se kako ste uopšte dosad učili bez toga.

Učenje uz pomoć muzike

Krećemo od trika za koji mora da ste čuli, a tiče se poboljšanja koncentracije. Odgovor leži u muzici, tj. zvukovima iz pozadine.

Iako mnogi ljudi misle da je tišina neophodna kako bi se kvalitetno koncentrisali na posao i učenje, često muzika zna da podstakne naš mozak da bolje pamti i koncentriše se. To čini tako što nas umiruje i podstiče dobro raspoloženje.

Naravno, neće svaka muzika imati ovakav efekat. Ako pustite nešto preglasno ili neki aktuelni hit uz koji, hteli ne hteli, odmah zapevate, učinili ste sebi medveđu uslugu. Držite se neutralne, instrumentalne muzike ili neke mirne, klasične.

Slušajte muziku za “Mocartov efekat”.

Takođe, dobra varijanta su takozvani pozadinski zvuci, tj. šumovi (talasi, kiša, cvrkut ptica, zvuci šume) koji aktiviraju sve centre u mozgu za super učenje, a ne ometaju vas i vašu pažnju.

5P: Preleti, pitaj, pročitaj, pojasni, ponovi

Ova taktika izvorno se zove SQ3R (survey, question, read, recite, review) i podrazumeva 5 koraka kako da lakše pređete i naučite lekciju.

Prvi korak je da preletite gradivo, tj. koncentrišete se na ono što se u tekstu čini najbitnijim (obično je podebljano, prate ga slike, tabele ili slično). Ukoliko u tekstu nema slika, fokusirate se na početak i kraj svakog paragrafa jer tu leže bitne informacije.

Potom postavljate sebi pitanja tako što svaki podnaslov formulišete kao pitanje na koje vam lekcija treba dati odgovor. Ukoliko nema podnaslova, možete ovo uraditi za svaki paragraf ili tematsku celinu.

Sledeći korak jeste čitanje. Ovo podrazumeva da detaljno pročitate samu lekciju kako biste pronašli odgovore na postavljena pitanja. Podvlačite ključne reči markerom u boji I označite bojom, slikom, simbolima ono što je važno.

Kada ste pročitali, vreme je da probate da sebi pojasnite ono što ste pročitali. Drugim rečima, treba da formulišete odgovore na postavljena pitanja na osnovu onoga što ste u lekciji pročitali.

Konačno, poslednji korak je ponavljanje odnosno utvrđivanje gradiva. U njemu treba da ponovo prođete kroz lekciju kako biste se uverili da ste pokrili sve glavne ideje.

Na taj način ćete bolje upamtiti bitne odgovore na postavljena pitanja. Ponavljanje treba obavljati u određenim vremenskim intervalima kako se gradivo ne bi zaboravilo –  u toku učenja, u roku od 24 sata, posle 3, 7, 30 dana, nakon 6 meseci I nakon godinu dana.

Strukturiranje lekcije

Efikasan način za brže i jasnije učenje jeste da od lekcije napravite strukturu, tj. neki okvirni skelet lekcije koju ste prešli.

Ova tehnika poznata je i kao mapa uma.

Mapa uma  je slikoviti prikaz načina na koji naš um funkcioniše i sadrži elemente koji su zanimljivi i levoj i desnoj hemisferi mozga (slova, brojeve, slike, boje, simbole…).

Školski sistem više pridaje značaj razvijanju leve hemisfere (logičke), koja se bavi analizom, brojevima, slovima, linearnošću, listama, logikom.

Desna hemisfera (kreativna) voli slike, boje, ritam, maštu, sanjarenje, sintezu. Kada se spoji rad leve i desne hemisfere (prilikom izrade mapa uma), koristimo potpuni kapacitet našeg mozga, koji može da radi mnogo bolje.

U suštini, ova tehnika podrazumeva da pravite  nacrt lekcije nalik malo opširnijem sadržaju. Naravno, prvi preduslov jeste da ste gradivo pročitali i razumeli.

Potom lekciju treba podeliti na najvažnije celine. To ćete najbolje uraditi ako se fokusirate na najbitnije pojmove iz lekcije. Svaki pojam u vašoj strukturi treba da ima svoje elemente, tj. potpojmove koji definišu i opisuju glavni pojam.

Ove popularne grane naročito pomažu onima koji imaju razvijeno fotografsko pamćenje – vizuelni stil učenja, kao i onima koji uče na kinestetički način.  Nije potrebno da pišete čitave definicije, već samo glavne ideje, tj. ključne reči. I naravno da crtate što više slika i simbola.

Na taj način vi aktivirate I levu I desnu moždanu hemisferu I podstičete ih da rade sinergetski. Takođe, organizujete lekciju u glavi i znate kada vam koji pojam sledi. Upravo je to ono što olakšava proces učenja i pamćenja ‒ kada pokrijete sve potpojmove dok ponavljate, pokrili ste čitavu lekciju.

Asocijacije kao pomoć u učenju

Stručnjaci kažu da su asocijacije verovatno najbolja tehnika za super učenje. One pomažu bolje pamćenje, a i čine da se kasnije lakše prisetite naučenog.

Jednostavno, gradivo koje učite – ono što je novo I nepoznato treba da povežete sa znanjem koje već posedujete na neku temu.  Na taj način, formirate smislenu celinu kojoj se kasnije lakše pristupa.

Takođe, manje su šanse da zaboravite ono što ste naučili jer vas svaka informacija asocira na neku drugu, povezanu informaciju. Uključite maštu – ljudi koji imaju bujnu maštu bolje i više pamte.

Ukoliko su u pitanju deca, asocijacije mogu značiti da povezujete gradivo sa pojmovima koji su im bliski. To mogu biti pesmice, igrice ili neke slike. Na primer, možete smišljati rime ili melodiju za neke lekcije, osmisliti pantomimu ili ples za druge ili nacrtati nešto što je za lekciju vezano.

Sve ove grafičke asocijacije olakšavaju deci da upamte nove stvari jer ih vezuju za nešto što im je blisko, ali i zabavno. Štaviše, što je pesmica, crtež ili igra smešnija, to su veće šanse da će dete upamtiti naučeno brže i bolje.

Da li i gde mogu da upišem svoje dete na radionicu super učenja?

Radionica super učenja

Ukoliko vam se naše izlaganje učinilo zanimljivim, pogledajte link tehnike super učenja za decu i povežite sa sa FB stranom NLP za mlade!

Ana Todorović Radetić

Ana Todorović-Radetić rođena je 22. juna 1980. godine u Dimitrovgradu. Kao diplomirani filolog za engleski jezik i književnost, ali i poznavalac bugarskog i ruskog, svoj profesionalni rad ostvaruje upravo u oblasti jezika, prevoda i lekture. Osnivač je prevodilačke agencije „Prevodioci Libra”.

Autor je romana „Cvetovi agave“ (2022), izdavač: Prometej, Novi Sad i pesničke zbirke „Kada sam bila ptica“ (2024), izdavač: Prometej, Novi Sad. Bavi se pisanjem recenzija, tekstova iz domena filologije, obrazovanja, pozorišta i kulture uopšte, kao i kreiranjem mapa uma. Član je grupe „Naučno tumačenje snova”, a poseduje i zvanje theta praktičara. Živi, radi i stvara u Beogradu. Udata je i majka je dva dečaka.

Dodaj komentar

Zaštita: *

Kontakti

Za svaku dodatnu informaciju oko procene prevoda, roka i cene:

Prevodilačka agencija Libra

Telefon: 065 36 70 320

Mejl: prevodiocibg@gmail.com.

Preporuka za čitanje:

Sarađujmo uz našu email listu:

Prijava
Loading

Nastavimo druženje na Fejsbuku:

Da li smo opravdali vašu pažnju?

Your Header Sidebar area is currently empty. Hurry up and add some widgets.