Otvoren 50-ti jubilarni BITEF predstavom „6 & 7“

Piše: Jasna Grubić

“Pozorište je nešto jedinstveno. Ono okuplja i spaja slikarstvo, skulpturu, ples, muziku, poeziju i arhitekturu. Sve se to spaja u pozorištu. Dovedite ljude iz različitog ekonomskog, političkog i socijalnog miljea da u tom forumu zajedno podele nešto… Moramo podržati i zaštititi institucije i festivale kao što je Bitef. Ako izgubimo kulturu, gubimo svoje pamćenje.”

– reči su koje je sinoć u Narodnom pozorištu u Beogradu, na otvaranju pedesetog Bitefa izgovorio Robert Vilson, čuveni američki pozorišni reditelj, dramski pisac i trostruki bitefovac (“Vojcek”, “Pismo kraljici Viktoriji” i “Ajnštajn na plaži”).

Foto: Duan Ni
Foto: Duan Ni

Jubilarni 50. festival otvoren je u svečanoj atmosferi, uz prisustvo mnogih stvaralaca iz zemlje i inostranstva koji su obeležili njegovu istoriju, ali i uz podsećanje na one koji su ostavili neizbrisiv trag – Miru Trailović i Jovana Ćirilova.

„6 & 7“ – TELO U SVOJOJ ČISTOTI

Plesno pozorište TAO, Peking, Kina
Koreografija: Tao Je
Igraju: Fu Liwei, Mao Xue, Li Shunjie, Yu Jinying, Huang Li, Ming Da, Hu Jing

Da život počinje u pedesetoj, što reče neko na otvaranju festivala, mogli smo se uveriti već iste večeri. Apstraktna, minimalistička i svedena na pokret, muziku, i svetlo u prvom delu,  i na pokret i glas u drugom, predstava „6 & 7“ plesnog pozorišta “Tao” iz Pekinga predstavlja otelotvorenje taoističkog principa, čist jin i jang.

Predstavu „6 & 7“ čine dva dela trilogije “Prava linija”, koreografski veoma slično postavljena, s nizom repetitivnih pokreta, a istovremeno scenski različita u pogledu svetla, zvuka i kostima.

Deo “6” istražuje granice kretanja ljudskog tela stavljajući u fokus želju koreografa da ispita mogućnosti pokreta koji ne polaze iz ekstremiteta, već iz kičmenih pršljenova. Scena je mračna, poredak šest igrača je linearan,– u vidu naizgled statične dijagonale, a dinamika se gradi neprekidnom repeticijom pokreta, što zajedno s muzikom i dramatičnim bočnim i pozadinskim osvetljenjem stvara pravi scenski spektakl  zapljuskujići publiku talasom čiste energije.

Foto: Duan Ni
Foto: Duan Ni

Deo “7” nadograđuje eksperiment započet u “6” dodajući pokretu glas. Jedini zvuci na sceni su glasovi igrača koji sa pokretom čine jedinstvo. Scena je svetla, postavka igrača je istovetna kao u delu “6”, linearna dijagonala, samo što ih sada ima sedam. Za razliku od prethodnog dela, gde muzika učestvuje u  prenošenju energije pokreta, ovu ulogu sada preuzima glas.

Elementi scenografije i kostima  svedeni su na minimum. Kostimi su krajnje asketski. Suknje na crnim  jednostavnim kostimima u prvom delu tu su da podrže i naglase kretanje, dok beli trikoi u drugom delu predstavljaju samo  opnu oko ljudskog tela.

Koreograf predstave je Tao Je, priznati kineski umetnik koji traga za novim formama u pokretu.  Pokret je fluidan do te mere da niz igrača na trenutke izgleda  poput materije koja prelazi iz jednog oblika u drugi,  stvarajući utisak  neprestanog kretanja. Igrači koriste svaki deo tela, pršljenove, zglobove, kožu i glas kao univerzalni jezik kojim komuniciraju sa publikom. Tao Je eksperimentiše s elementima koji su van tradicionalnih obrazaca i istražuje granice ljudskog tela prikazujući čistotu forme i pokreta  na spektakularan i jedinstven način.

Ana Todorović Radetić

Objavila Ana Todorović-Radetić. Ana je vlasnica prevodilačke agencije Libra, Prevodioci.co.rs. Diplomirani je filolog za engleski jezik i književnost. Autorka je romana „Cvetovi agave“. Višegodišnje iskustvo na projektima prevođenja.
Na Twitter-u kao @Prevodioci.

Dodaj komentar

Zaštita: *

Kontakti

Za svaku dodatnu informaciju oko procene prevoda, roka i cene:

Prevodilačka agencija Libra

Telefon: 065 36 70 320

Mejl: prevodiocibg@gmail.com.

Preporuka za čitanje:

Sarađujmo uz našu email listu:

Prijava
Loading

Nastavimo druženje na Fejsbuku:

Da li smo opravdali vašu pažnju?

Your Header Sidebar area is currently empty. Hurry up and add some widgets.