Piše: Ana Todorović-Radetić
I ove godine iskoristile smo priliku da prisustvujemo celodnevnom seminaru The English Book – Oxford Day u Sava Centru, posvećenom nastavi engleskog jezika, koji je pohađalo preko hiljadu diplomiranih filologa.

Prvi od najavljenih predavača bio je Luke Meddings, a njegovo predavanje pod nazivom “Messy Tech” uglavnom je objašnjavalo «unplugged» metodu, onu koja nije linearna i koja je zasnovana na iskustvu i spontanosti, improvizaciji. Budući da je koautor knjige «Teaching Unplugged», njegova interesovanja uključuju pristupe koji stimulišu razgovor na času, kreativnost, spontanu interakciju sa učenicima.
«Too much», pesma Elvisa Prislija, bila je zanimljiv uvod njegovoj poenti – previše materijala sa kojim ulazimo na čas, previše knjiga, isprogramiranih i unapred predviđenih vežbi mogu potrošiti sve vreme časa, a da se ne zapodene slobodan razgovor u kom jezik, zapravo, živi slobodno i razvija se. S’obzirom na to da predajemo u vreme kada tehnika dominira našim životima, Luke predlaže da je koristimo u učionici na isti način kako je koristimo i van nje – kao priliku za početak razgovora, za «guglanje» reči, fraza ili pojmova na licu mesta u učionici, kako bi učenje jezika prilagodili trenutku i učinili ga prirodnijim procesom. I, kako je Meddigns završio predavanje: “It doesn’t have to be prefect… just alive :)” (zanimljiv link: http://lukemeddings.posterous.com/ )

Sledeći predavač, Ken Wilson, održao je toliko zanimljivo predavanje da nismo ni osetile kako je vreme proletelo. Možda zato što su njegov ritam i dinamika izlaganja bili takvi da nas nisu pustili da odlutamo ni na trenutak, a možda i zato što nam je neprestano postavljao pitanja. Dakle, svi smo učestvovali u njegovom izlaganju “Ten quotes to make you think”. Citati poznatih ličnosti, od Alberta Ajnštajna do Merilin Monro imali su za cilj da pokažu čemu treba da služe obrazovanje i poziv predavača – razvoju kreativnosti i mašte, nasuprot pukom gomilanju naučenih podataka. Blog ovog sjajnog predavača nudi i mogućnost besplatnog preuzimanja materijala: http://kenwilsonelt.wordpress.com

Da li je bilo do predavača, ili nam je pažnja opala posle ručka, tek nismo bili potpuno skoncentrisani dok je izlagala Grkinja Marisa Constantinides na temu “Defragmenting Foreign Language Learning”. Uz duhovite opaske na grčko poreklo svih reči u engleskom jeziku, Marisa je ipak uspela da nas zainteresuje, ukazujući pre svega na holistički pristup učenju jezika, kao i na način na koji možemo vežbanja učiniti holističkim. Kao i prethodna, i njeno predavanje nije zaobišlo upotrebu tehnike na časovima, naravno, ne po svaku cenu, jer se nastavnik i dalje smatra najbitnijim «elementom» u procesu učenja. Marisa nam je dala uvid u mnoge sajtove koji podstiču holističko učenje. Jedan od njih (http://storybird.com ) podstiče kreativnost i pisanje priča sa prethodno datim sličicama ili fotografijama i pruža mogućnost da se kasnije i odštampa knjiga, što za učenike može biti veoma inspirativno.
Drugi sajt ( http://www.xtranormal.com ) pruža mogućnost dodavanja teksta uz animaciju i to učenicima može da pruži neverovatnu zabavu na času. Na njenom blogu se mogu naći fenomenalne ideje za dalju kreativnost u nastavi (http://marisaconstantinides.edublogs.org/). Ukoliko želite, možete predavače sa ovogodišnjeg seminara pratiti preko Twitter-a, a možete postati i član društvenih mreža (http://www.ning.com/, http://aplanet-project.org) koje Marisa predlaže kao izvrsnu bazu za dalje usavršavanje, projekte, ili, jednostavno, priliku za razgovor na stranom jeziku.
Tony O’Brien je pre poslednjeg izlaganja, u ime British Council-a, takođe sve prisutne uputio na sajtove koji mogu biti korisni kako profesorima, tako i učenicima. Sve što je potrebno je ulogovati se na sajt http://www.teachingenglish.org.uk/ i imati pristup raznim online aktivnostima. Drugi zanimljivi linkovi se tiču najmlađih učenika ili, pak tinejdžera:http://learnenglishkids.britishcouncil.org/en/, http://learnenglishteens.britishcouncil.org/, a pružaju i mogućnost gledanja video materijala i pristup drugim fenomenalnim linkovima koji mogu osvežiti nastavu onda kada časovi upadnu u rutinu.

Poslednji predavač na skupu, Colin Granger, sa temom “The Importance of Being English or, The English in Love” je, sa pravom, ostavljen za sam kraj, jer je njegovo predavanje, krajnje duhovito i zabavno, došlo kao «šlag na tortu». Zajedničku crtu Engleza – distanciranost u međuljudskim odnosima, razgovor o vremenu, ispijanje čaja, klasna podela i sl. gospodin Granger je opisivao toliko šaljivo da nismo mogli da obuzdamo smeh. Film koji je emitovan kao ilustracija ovakve analize Britanaca bio je “The Brief Encounter”, i iako već dosta umorni, imali smo volje da ga odgledamo do kraja, ali nam vreme nije dozvolilo. Iako nije o tome govorio na skupu, par zanimljivih saveta koje Colin daje kada je nastava u pitanju možete pogledati ovde:
U celini, može se reći da je ovo bio jedan od boljih seminara koje je English Book organizovao i da seminari zaista pružaju onu pokretačku energiju koja nam s’ vremena na vreme nedostaje na časovima. Zato je prava šteta što od ove godine po novom pravilniku O stalnom stručnom usavršavanju i sticanju zvanja nastavnika, vaspitača i stručnih saradnika nisu uvršteni u Katalog programa za 2012/2013 Zavoda za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja. Nadamo se da će se to promeniti.
Dodaj komentar